Presentation Navigationsskolan Maredu och dess lärare

Mitt namn är Dan Lems och jag är lärare på Navigationsskolan Maredu. Sedan 1990 har jag utbildat ungdomar och vuxna i navigation och praktisk sjömanskap. Sedan början av 2000-talet bedriver jag utbildning inom ramen för Maredu. Under vinterhalvåret undervisar jag navigation från Förarintyg upp till Fartygsbefäl Klass VIII. Praktiska moment görs ombord på min 40-fotare Cassiopeia, en Maxi-120.

Navigationsutbildning hos Maredu

Maredu har i drygt 20 år anordnat flera navigationsutbildningar per år, ofta i samverkan med båtklubbar, föreningar och företags personalföreningar. Exempel på kunder är Vattenfall, IBM, Svenska Kraftnät, Marabou, Sveriges Kommuner och Landsting, Täby Församling, Kvarnvikens Båtsällskap, Hässelby Strands Båtklubb, Hässelby Sjösällskap och Trollbäckens båtsällskap.

I samband med utbrottet av Covid-19 började jag hålla navigationskurser på distans med hjälp av Teams och Zoom. Det digitala formatet gör att du som deltagare slipper resa till kurslokalen och lättare kan kombinera kursen med familjeliv, tjänsteresor etc. Maredus elever finns över hela landet, ja till och med några utlandssvenskar har deltagit från Kirkenes i norr till Kanarieöarna i söder. Det räcker med en stabil uppkoppling för att kunna delta i navigationsutbildningen.

På mina lektioner varvar jag filmer och presentationer med navigationsövningar för att på olika sätt underlätta för alla, oavsett tidigare erfarenhet, att få en god maritim utbildning.

Maritim erfarenhet

Min egen maritima erfarenhet går tillbaka till att jag som 13-årig sjöscout lärde mig segla och navigera. Efter grundskolan mönstrade jag på mitt första handelsfartyg och i flera år transporterad jag olja och bananer över bland annat Atlanten och genom Panamakanalen. Efter handelsflottan ryckta jag in i Marinen under 15 månader. Under 1990-talet var jag styrman ombord på Kryssarklubbens tre skolfartyg (Gratitude, Gratia och Atlantica) och utbildade ungdomar och vuxna i klassisk sjömanskunskap. För drygt 20 år sedan började jag bedriva navigations- och seglarutbildningar för vuxna som ombord på min 40-fotare Cassiopeia.

Parallellt med mitt maritima yrke har jag fortsatt att segla för nöjes skull. Genom åren har jag seglat runt större delen av Skandinavien, till Kanarieöarna, i Medelhavet och i Västindien. Erfarenheterna från dessa äventyr till sjöss använder jag i navigationsutbildningarna.